افشار دوست: والیبال ایران با یک فرصت تاریخی روبروست !!

افشار دوست: والیبال ایران با یک فرصت تاریخی روبروست !!

*تیم ملی ایران قرار است به مسابقات قهرمان قهرمانان جهان اعزام شود، با توجه به اینکه فرصتی برای برگزاری اردوی تدارکاتی نداریم هدف‌گذاری فدراسیون برای این مسابقات چیست؟

 

-اینکه تیم ملی ایران بدون اردوی تدارکاتی به مسابقات می‌رود شرایطی است که برای همه تیم‌ها مشترک است. سایر تیم‌های ملی کشورهای جهان هم از آنجایی که درگیر لیگ‌های داخلی خود هستند نمی‌توانند اردوی تدارکاتی بلند مدت داشته باشند. این موضوع برای همه مشترک است.

البته همه تیم‌ها برای گرفتن نتیجه می‌رود. تیم ما هم نمی‌خواهد زنگ تفریح باشد. تلاش می‌کند تا خودش را ثابت کند و از اعتبار والیبال ایران در سطح جهان دفاع کند. الان بهترین موقعیت است که تیم ملی والیبال ایران سری از سرهای جهان در بیاورد.والیبال ایران با یک فرصت تاریخی روبروست. باید در مسابقات قهرمان قهرمانان با بهترین تیم‌های جهان روبرو شویم. فرصت بسیار خوبی است که بازیکنان ایرانی هر چه بیشتر با فضای مسابقات بین‌المللی آشنا شوند.

 

البته بازیکنان ما با وجود اینکه بدون بازی تدارکاتی به مسابقات می‌روند اما با آمادگی کامل در جریان لیگ برتر و از تمرینات باشگاهی به مسابقات اعزام می‌شوند. هماهنگی خوبی هم بین بازیکنان تیم ملی وجود دارد بنابر این مشکل خاصی ان‌شاءالله پیدا نمی‌کنیم. موضوع سوم این است که فدراسیون تلاش می‌کند تا اگر هماهنگی‌های لازم به عمل آید تیم ملی دو سه روز زودتر به ژاپن برود و در صورت امکان یک بازی تدارکاتی هم با تیم پاناسونیک ژاپن برگزار کند. البته این موضوع هنوز نهایی نشده است اما شخصاً پیگیر آن هستم.

 

 

*ولاسکو چه روزی به ایران برمی‌گردد؟

 

اگر نتوانیم بازی تدارکاتی را در ژاپن هماهنگ کنیم تیم ملی والیبال ایران روز 17 نوامبر به مسابقات اعزام می‌شود. ولاسکو هم از زمانی که بین دو نیم فصل تعیین شده است به تیم ملی ملحق می‌شود یعنی تقریبا دو سه روز قبل از اعزام به ایران بر می‌گردد.

 

 

*در یکسال اخیر تقریباً تمام تیم‌های پایه ایران در رده چهارم و پنجم مسابقات جهانی قرار گرفتند و نسبت به سال‌های گذشته قدری تنزل داشتند، این در حالی است که تیم ملی بزرگسال ایران بهتر از قبل نتیجه می‌گیرد، نظر شما چیست؟

 

اولاً که اتفاق خاصی روی نداده است. خیلی سال قبل در رده نوجوانان و جوانان قهرمان شدیم. این طور نیست که یکباره اُفت کرده باشیم. در رده سنی پایه به ویژه نوجوانان مسابقات بیشتر به صورت جشنواره است تا برای بازیکنان آینده سازی شود. اما در رده سنی جوانان گلچین کردن بهترین‌ها و پیشرفت آنها مهم است. رویکردی که قبلاً داشتیم امسال محقق شد. مد نظر داشتیم که جوانان و نوجوانان در چهار تیم برتر جهان باشند. این موضوع در مورد نوجوانان محقق شد اما در مورد جوانان تنها با یک باخت پنجم شدیم. نگاه ما نسبت به موضوع مسابقات رده‌های سنی تغییر کرده است. در تیم‌های پایه بازیکنانی را داریم که از نظر سنی سالم‌تر هستند. حساسیت فدراسیون نسبت به گذشته روی این موضوع بیشتر است. همین بالارفتن حساسیت‌ها موجب می‌شود غربال بیشتری صورت بگیرد. طبیعی است که در کنار این موضوع آینده را در نظر بگیریم. حالا اگر قهرمان شویم خوب است اما اگر هم نشویم باید خوب کار کنیم تا در آینده تیم ملی بهتری داشته باشیم.

 

 

*بسیار از کارشناسان به تیم داری فدراسیون والیبال در طول سال انتقاد می‌کنند و پیشنهاد می‌دهند در مسابقات سطح دو آسیا تیم‌های باشگاهی به عنوان نمایندگان والیبال ایران اعزام شوند و مدعی هستند لزومی برای تشکیل دو یا سه تیم ملی وجود ندارد و این موازی کاری است.

 

مخالف هستم. ما در زمانی که جام شیخ راشد و یا کشورهای اسلامی را داریم هیچ تیم باشگاهی آمادگی شرکت در مسابقات را ندارد. مطمئن باشید قطعا هیچ تیم باشگاهی نمی‌تواند خود را به مسابقات برساند. بخش عمده‌ای از بهترین بازیکنان ما در قالب اردوهای تیم ملی امید و الف و ب تمرین می‌کنند. کدام باشگاه با کدام بازیکن می‌تواند به مسابقات اعزام شود. این برای هر فدراسیون یک هنر است. تعداد آدم‌ها باید بیشتر شود. این که هر بازیکنی آسیب ببیند بازیکن جایگزین وجود دارد. اگر باشگاه‌های ما به یک رویکرد و اصولی برسند، باید پیش از فصل نقل و انتقالات فعالیت خود را به صورت حرفه‌ای آغاز کنند. در این صورت می‌توان روی این پیشنهاد فکر کرد. اما متاسفانه الان باشگاه‌های ما به صورت تیم داری فعالیت می‌کنند. در لیگ برتر ایران بیش از پنجاه درصد تیم‌ها یکماه آخر تشکیل می‌شود. بعضا همه مربیان گلایه دارند که تیم‌ها در هفته‌های نخست لیگ هماهنگ نیستند. اگر آن اصول رعایت شود تیم‌های باشگاهی هم می‌توانند از طرف ایران در مسابقات مختلف شرکت کنند.

 

 

*مسابقات لیگ برتر ایران آغاز شده است، با توجه به اینکه چند تیم دیرتر تشکیل شد، نظر شما در مورد سطح مسابقات لیگ برتر فصل 92چیست؟

 

چند بازی را دیده‌ام که بازی‌های بدی از آب در نیامد. البته این حق را هم به مربیان لیگ می‌دهیم. ممکن است در هفته‌های اول کاملا به هماهنگی تیمی نرسیده باشند. ممکن است دوره آمادگی تیم‌ها کامل انجام نشده باشد. ممکن است در هفته‌های اول نتایج خاصی هم رقم بخورد. اما در مجموع به نظرم شاهد بازی‌های خوبی در لیگ امسال خواهیم بود. تلاش فدراسیون این است که همه مسابقات را سر زمان مناسب برگزار کند. هیچ مشکلی پدید نیاید. انتظار ما از باشگاه‌ها و مدیران و بازیکنان و مربیان و تماشاگران محترم به عنوان سرمایه‌های این ورزش این است که به دور از هر نوع حاشیه تمام تلاش خود را روی برد فنی تیم خود متمرکز کنند. این برد فنی در نهایت به تیم ملی بر می‌گردد. امیدوارم که شاهد مسابقات خوبی در لیگ برتر والیبال باشیم.

                               http://www.nasimonline.ir/Images/News/Larg_Pic/11-3-1392/IMAGE635056714356892560.jpg


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





نویسنده : غزل | چهار شنبه 8 آبان 1392 - 17:52 |